Да се поставим в такава ситуация – аз съм работодател и си търся служител, който да работи за мен. Аз наистина искам да си намеря бързо служител – в крайна сметка дейността на фирмата ми зависи от това. Има служител - има по-добре свършена работа и повече бизнес; няма служител - дейността намалява.

И така... Щом нуждата ми е "наболяла" – аз спешно търся някой и трябва да подходя възможно най-сериозно, за да дам всичко от себе си в обявата, която ще изготвям. Но колкото и да съм сериозен не мога да се отърва от желанието си да си спестя малко ценно време от писането на текста.

Какво правя после... Влизам в интернет, разлиствам обяви, разглеждам ги (особено тези, които изглеждат подобни на отворената ми позиция). И какво се случва... всъщност две неща по мой избор. Или забелязвам как повечето обяви изглеждат горе-долу еднакво и аз по най-бързия начин "копирам" старата обява и "пействам" в новата такава или започвам изготвянето на обявата по моя си начин, според моята нужда, съгласно моя стил на изразяване, така че бъдещият кандидат да бъде спечелен с моето персонално отношение. И достоверни данни.

Понеже всеки се чувства щастлив, когато към него е насочено специално отношение – никой не обича да бъде третиран безлично. Има и нещо друго – когато някой изчете обявата той вижда реалната нужда на работодателя да намери подходящия човек. Не може кандидатът да не разпознае и оцени времето, инвестирано, за да се напише от "А" до "Я" дадена обява, без да се копира. А клишетата, докато се използват, ще бъдат вечни.

Изброихме само няколко причини някой да се захване сериозно да отдели 15-20 минути за написване на обявата си, така че тя да е възможно по-успешна. Тук е момента да споменем и една често срещана грешка – копиране на отделни фрази или на цели обяви (най-често от известни фирми) или използване на клишета, които се срещат в над 90% от обявите.

По този начин се получава подценяване на първата и може би най-важна крачка в подбора на служители. Може би тези работодатели си мислят, че така със сигурност ще привлекат повече качествени кандидати и ще дадат по-представителен облик на компанията си. Това обаче, е като да сложиш тигана на огъня, преди да си хванал рибата. В съвременния подбор еквивалента на това е загуба на време и средства. И липса на „подходящи кандидати”.

Какво трябва да знаят работодателите?
Обявата е тази, която провокира интереса на кандидата – тя предхожда интервюто за работа. Ако аз, като работодател, не се постарая да изготвя обявата си оригинално и достоверно, ако спестя от това начално и най-важно усилие, цялата кампания по подбор и изпълнението й ще носят отпечатъка на скалъпената обява. А това няма как да не се усети от кандидатите!

Има и още една грешка, която е широко разпространена. Освен да подценя обявата като такава, аз – работодателят мога и да я надценя, изисквайки от бъдещите кандидати неща, които реално не са ми нужни. Или по-лошо – да искам един човек да съчетава умения, качества, знание и опит на няколко специалисти едновременно. Мога да искам немски, френски, английски и испански език наведнъж, при това на отлично ниво или пък да "изискам" всички шофьорски категории, търсейки си продавач за сергия на Слънчев бряг. Примерът е пресилен, но се надявам да подчертава значението и смисъла на добре структурираната обява.

В крайна сметка ефектът от подценяване или надценяване на обявата винаги е един – трудно се вижда сериозността в намеренията ми като работодател да назнача наистина добър кандидат за моята отворена позиция. За сметка на това сериозното и внимателно отношение към нещата, дори и да не ми гарантира сто процентов успех, поне ми гарантира удовлетворението, че съм вложил всичко от себе си, докато съм подготвял обявата си, чрез която да попълня отворената позиция във фирмата си.

При всички положения можем да завършим оптимистично – започналите вече Кариери 2008 провокират много добре компаниите да проявят повече внимание към стажантските обяви и изобщо стажовете, които предлагат на студентите (бъдещите им служители). Редица фирми с голямо желание изготвиха стажантските си обяви, нямащи нищо общо с "обявите-клише", които омръзват на всички.