Може би за фирмите в момента няма нищо по-важно от това да сведат до минимум разходите си и да работят по-ефективно. Това е причината, поради която много компании решиха да наемат бизнес анализатори. Както сами можем да се досетим, задачата на бизнес анализатора е да изследва нуждите на клиентите, да идентифицира проблема и разбира се, да даде релеванти решения. Бизнес анализаторите са познати още като организационни анализатори или функционални анализатори и вероятно тази професия ще се очертава като една от най-тенденциозните и предпочитани.

Простата истина е, че колкото и просперираща да е една компания, винаги има място за подобрения. С непрестанно променящата се високотехнологична среда и почти ежедневните нововъведения при компютрите, напълно възможно е да се постигне много по-добра ефективност, достатъчно е да знаеш къде да погледнеш. И точно това се очаква от бизнес анализатора. Негова отговорност е постоянно да следи не само технологичните промени, но и нуждите на пазара, за да поддържа компанията на ниво.

Как се става бизнес анализатор?

Няма точно установен път, който, след като извървиш, ще те направи анализатор. Голяма част от тези професионалисти обаче имат добър технически опит и познания, или като инженери, или като програмисти, но са се сблъсквали и с немалко бизнес проблеми, които са от различно естество. Уникалният опит и отговорности на тези специалисти дори им дава възможност да се изявяват и като мениджъри на проекти или външни консултанти. Дори и когато се пенсионират, те често предлагат услугите си като консултанти със сериозни комисионни.

Не е задължително бизнес анализаторите да се занимават само с високотехнологични проекти. Техните знания не се ограничават само в ИТ сферата, но и в области като маркетинг и финанси. И тъй като бизнес анализите са изключително трудно начинание, по-голямата част от професионалистите тясно се специализират в една конкретна област, докато по-нахъсаните и мотивираните им колеги умишлено избират коренно различни индустрии, за да трупат ценен опит. Най-често срещаните индустрии, където бизнес анализаторите намират поле за изява са: банки и финанси, застраховане, комунални услуги, телекомите и разбира се, ИТ сектора.

Макар че те обикновено трябва да анализират и оценяват цялостното поведение на компанията на пазара, често се случва да се фокусират върху точно определена задача, като например да подобрят продажбената стратегия или мащаба и етапите на бизнес планирането.

Защо да станем бизнес анализатори?

Заради едно единствено нещо – опита. Както вече споменахме, предвид на различните нужди на бизнеса, анализаторите се сблъскват с различни проблеми и предизвикателства. В случай, че решат впоследствие да започнат собствен бизнес, от тях ще се изисква да имат достатъчно знания, за да решат почти всеки проблем, който възникне. Другата причина, поради която си заслужава да започнем кариера като бизнес анализатор, е нарастващата нужда на пазара от подобен вид специалисти. Тъй като тази професия може спокойно да се нарече нова и като цяло броят на тези специалисти не е кой знае колко голям, то добрият анализатор едва ли ще остане без работа. В случай, че това все пак се случи, той лесно може да заеме позиция като мениджър проекти или консултант.

Дори и след време на пазара да се появят много подобни специалисти, непрестанно развиващата се икономика и бизнес среда винаги ще имат нужда от опитни професионалисти, които да оптимизират разходите, да извличат максимална полза от наличните ресурси и да подобряват ефективността на организационните процеси. За разлика от много други длъжности, където компаниите са едва ли не принудени да назначават неопитни млади служители, които да включват в стажантските си програми, то бизнес анализаторите се учат директно на "бойното поле". Освен това, техните комисионни зависят пряко от опита и репутацията, която имат, а последния проект, по който са работили, говори много доколко успешно се справят с тази професия.

Ето защо, професията на бизнес анализатор не е лъжица за всяка уста - тя е изключително натоварваща и всеотдайна. И в крайна сметка, ако след всички положени усилия, клиентът не остане доволен от резултата, цялата тежест и вина за неуспеха ще падне именно върху анализатора. Това не само може да се отрази върху заплащането му за конкретния проект и да го остави без доход, но и сериозно да навреди на репутацията му и да го лиши от много предстоящи проекти.