сп. Максимум, по материали на JobTiger

Headhunting, преведено от английски, буквално означава "лов на глави". И не, това не е някакво извратено хоби на криминално проявените на Острова. Това е метод за подбор на персонал, който напоследък набира все по-голяма популярност и у нас.

От общо 940 души, участвали в седмичния въпрос на JobTiger "Как бихте постъпили, ако хедхънтър ви се обади на работното място?", 53.30 % отговарят с въпроса "Какво е "хедхънтър"?". Е, ако и вие спадате към тях, време е да разберете!
 
В световната практика, най-общо казано, хедхънтингът е метод за подбор на служители на най-високо ниво в йерархията или за ключови позиции, изискващи определена комбинация от професионални и лични качества.
Случва се нещо от сорта. Докато стоите на работното си място, замислено забили поглед в, например, екселски таблици, мобилният ви неочаквано звъни. Мил и любезен глас ви съобщава, че впечатлен от професионалните ви качества работодател би искал среща с вас, на която да представи специалното си предложение. Вие, естествено, се обърквате. Колегите, ако има такива около вас, изведнъж стават заинтригувани от необичайната за вас реакция и започват да ви гледат втренчено. Не се притеснявайте – спасение има. Просто обяснете на гласа, че сега не е удобно да говорите и ако е възможно да се чуете по-късно. Той няма да ви се разсърди. Хедхънтърът е свикнал!

Защо е необходимо?
Особеното у нас е, че тази техника на привличане на кадри все повече се използва, както за вербуване на служители за висше управленско ниво, така и за по-ниски позиции, тъй като все по-големите инвестиции на чужди фирми пораждат необходимостта от повече персонал за тях. От друга страна висшите мениджъри и специалисти обикновено са фокусирани в настоящата си работа. В резултат на това те не следят масовите средства за публикуване на обяви за работа. До тях може да се стигне само чрез индивидуален, оригинален и професионален подход. В България хедхънтинг e удачен метод за търсене на служители и ако компанията не желае да разкрие публично информация за необходимостта си от нов служител на съответен пост. Понякога причината е, че иска да освободи стария, който не се справя със задълженията си. Друг път може да е поради факта, че новият служител ще трябва да бъде "откраднат" от конкурентна фирма. А понякога причината може да е просто в това, че името на компанията предизвиква голям наплив на кандидати, като се губи време и пари за обработката на всички кандидатури.

Как се случва?
Всичко зависи от възможностите на самата агенция. Ако е добре развита, обикновено разполага с отдел "изследвачи", нещо като супер агенти, които се ослушват, набират информация, търсят, надушват и откриват бъдещите си "мишени". Следва "оценителят". Той ще предположи как да се подходи към мишената и какви евентуално ще бъдат мотивите й за напускане на настоящата работа. Накрая с вас се вижда продавачът – условно наречен така, тъй като той измисля стратегията за среща – къде, как, кога, по кой начин да представи предлаганата позиция. Разбира се, не винаги и не за всички поръчки се действа така. Често пъти в България всичко това се прави от един и същ човек.

Как да станем мишена?
"Ловците на глави" се целят към хора, доказали се в професията си и разбира се, най-апетитни са тези с дългогодишен ръководен опит. Информацията се набира по всякакъв начин – чрез членство в различни организации, присъствие на специализирани форуми, конференции или срещи. Това, което се иска от вас, освен прилично CV, е да сте лесно откриваем и видим. Ходете по събития, включете се в професионален клуб, участвайте в семинари, напишете публикация, подписвайте се с името си. Координатите ви трябва да са достъпни за всички заинтересовани от вас и уникалните ви качества. Това е важно!
Като съвет за хората с по-скромен професионален опит – започнете с усъвършенстване на уменията си за явяване на интервю. Ако искате да се превърнете в "мишена", най-лесният начин е да се свържете с агенция за подбор на персонал. Добро решение е да изпратите CV и придружително писмо, но това не е достатъчно. Според специалистите трябва да пращате автобиографии веднъж годишно, ако не търсите активно работа и на всеки три-четири месеца, в случай че искате да промените спешно служебното си положение.
Друга особеност в България е, че гладът за човешки ресурс кара, и "ловците на глави", и самите работодатели, все по-често да се насочват директно към университетите. Основната им цел е да откриват таланти и да подпомагат тяхното развитие, т.е. да си ги "отглеждат". Все по-важен източник на информация за тях са и т.нар. кариерни центрове в българските университети. Чрез помощта на консултантите в тях хедхънтърите много по-лесно стигат до необходимата им информация и контакти. Е, хората отдавна са го казали - "който учи, ще сполучи". И е очевидно, че са прави.

Как да се държим?
Веднъж след като хедхънтър се свърже с избрания кандидат и той приеме предложението за среща, преговорите придобиват обичайните особености на преговори след интервю за работа. Хубаво е да попитате за името на организацията, въпреки че често фирмата-клиент остава анонимна на първите етапи от преговорите. Другият въпрос, който сигурно ще ви вълнува, е от къде ловецът на глави се е сдобил с информация за вас.
Останалото трябва да е - поверителността на разговорите ви, възможността за развитие на новата позиция, името на компанията и местоположението на работното място, заплащането, до колко сигурно е това работно място, работното време и др. И запомнете нещо важно - хедхънтърът разполага с информация за организацията, от чието име отправя поканата за работа. Обикновено разполага и с голяма свобода да преговаря от нейно име, но не представлява гарант за реалното състояние на нещата. Затова е важно предложението и условията да бъдат потвърдени и на среща с представители на фирмата-поръчител.

Основните мотиви за приемане на предложение са различни за всеки – развитие, предизвикателство, риск от една страна, както и спокойствие, повече свободно време, по-малко отговорности. Семейството играе все по-голяма роля при избора на работа не само при жените, но и при мъжете. Иначе нивата на заплащане на кадри от по-високите нива в организациите не варират съществено в различните фирми, така че стимулите по-скоро са нематериални.

Е, това беше основното. Можем да завършим със съвета да запомните, че най-печелившото поведение за вас е да сте естествени и открити. А! И не забравяйте - възможностите се създават, особено когато става дума за професионалната сфера. От вас остава само да искате да го направите.