Известен факт е, че някои свободни позиции за работа никога не биват оповестявани публично - за намирането на подходящ служител за тях се разчита основно на препоръки и лични контакти. Колкото по-високо в йерархията е една позиция, толкова по-вероятно е работодателят да предпочете именно този начин на привличане на кандидат. И въпреки че търсещите работа са добре запознати с тази особеност на пазара на труда, често те не могат да извлекат максимална полза от контактите, които имат.

Да създадете социални контакти означава да общувате с голям брой хора, които срещате на различни публични и частни събития, а също и да използвате тези запознанства като канал за достигане до нова работна позиция. Хората от вашата мрежа трябва да могат да ви дадат информация, съвети и препоръки за длъжността и бизнес сектора, в който оперира фирмата, както и да ви представят пред други свои познати, така че непрестанно да разширявате контактите си.

Най-лесният начин да започнете изграждането на своята социална мрежа е като стартирате със семейството си, приятели и съседи – след това с техните семейства, приятели, съседи и така да продължите. Не пропускайте колегите си в службата и онези, които срещате на всички събития, на които ходите – конференции, форуми, семинари и пр.

Ключът към успешно създаване на контакти е да вложите достатъчно усилия и енергия в това начинание, за да започне да работи то във ваша полза.

Първо, трябва да сте организирани – създайте, например, файл на компютъра си със списък с всички познати и пазете визитките им.
Второ – трябва да сте непрестанно "видими" за тях – чрез редовно участие в мейл кореспонденция, телефонни разговори, форуми, дискусии и т.н.
Трето – трябва да си поставяте цели – например "да създам 5 нови контакта за една седмица".

Основни стъпки за успешното създаване на социални контакти:
  1. Научете основните стъпки за търсенето на работа, като използвате контактите си. Стремете се към "ефекта на Доминото".
  2. Направете си самооценка – трябва да си изясните добре силните и слабите си страни. За целта използвайте специализирани психологически тестове или отидете на среща с кариерен консултант. Трябва също да сте наясно какъв тип работа търсите и в кой сектор.
  3. Подгответе впечатляваща автобиография – ако скоро не сте подновявали информацията в CV-то си и не сте го подобрявали, време е да започнете.
  4. Измислете стратегия как да организирате мрежата си с контакти – ако имате постоянен достъп до компютъра и пощата си, не е лоша идея да въвеждате регулярно информация за имена на хора, контакти, месторабота, дата и място, на което сте се запознали, както и кратък коментар за тях.
  5. Общувайте с контактите си – пишете им писма и ги чувайте периодично, не се срамувайте да поискате тяхната помощ. Много хора с удоволствие оказват помощ, защото така се чувстват наистина специални.
  6. Извличайте информация от разговорите – за да можете успешно да започнете работа в абсолютно нов и различен бизнес сектор, трябва да получите достатъчно полезна и ценна информация за него. Започнете да разговарятес с хора, които понастящем работят в този сектор.
  7. Информирайте контактите си за всяка новост в професионалното си развитие – нека останат с впечатлението, че наистина полагате усилия за професионалното си израстване и успешно се справяте.
  8. Използвайте всички онлайн канали на социалната си мрежа – форуми, блогове, специализирани сайтове и пр. Не забравяйте да изпратите покани на тези, които не фигурират в списъка с познати.