Общи насоки
Преди всичко, имайте предвид, че хората с увреждания са хора – както всички останали.
Добре е да не подхождате към всички хора с еднакъв тип увреждане по абсолютно еднакъв начин. Ако не знаете какво да кажете или направите, позволете на човека с увреждане да ви помогне. Вместо да правите предположения, по-добре е да попитате какво и как да правите, какъв начин за комуникация да използвате, каква помощ да предложите. Самият човек с увреждане е най-правилният ви съветник.
Преди да се втурнете да му помагате, попитайте го дали има нужда от съдействие. Можете да предложите помощта си, но не настоявайте. Оставете на човека с увреждане избора да откаже или да ви обясни от какво се нуждае.

1. Когато общувате с човек, който не вижда или има увредено зрение
1.1. Етикет при запознаване и разговор
- Когато се запознавате с човек със зрително увреждане, след като кажете “приятно ми е”, той ще подаде ръка, която вие можете да поемете.
- Когато разговаряте с човек със зрително увреждане, гледайте и говорете директно на него, а не на или чрез придружителя му.
- При започване на разговора се представете на събеседника си, като представите и всички присъстващи на срещата.
- Когато разговаряте в група от няколко човека, винаги назовавайте човека, към когото се обръщате, по име.

1.2. Общи правила
- Когато при вас влезе човек със зрително увреждане, бихте могли да му опишете интериора и разположението на мебелите. Бъдете точни при определяне на разстоянията и кое къде е.
- Желателно е да не употребявате изрази като “можете да седнете на този стол” или “можете да закачите палтото си там”, показвайки посоката с ръка или мимика. По-добре кажете “можете да закачите палтото си на закачалката вдясно от вас” или “можете да седнете на стола на две крачки пред вас”.
- Когато някой човек със зрително увреждане ви помоли да го придружите, позволете му той да хване ръката ви (а не вие неговата) и вървете спокойно напред. Предупреждавайте за стъпала, тесни места и други препятствия, преди да сте ги достигнали, както и за начина, по който мислите да ги преодолеете.
- Ако трябва да заведете човек със зрително увреждане до стол, когато стигнете, поставете ръката му с длан върху облегалката.
- Ако с човека със зрително увреждане има куче водач, не разсейвайте и не галете кучето, то е служебно куче на работа, а не домашен любимец.

2. Когато общувате с човек с физическо увреждане 2.1. Етикет при запознаване и разговор
- Когато разговаряте с човек, който ползва инвалидна количка, е добре да гледате и говорите директно на него, а не на или чрез придружителя му.
- Опитайте се да не говорите от високо, а да застанете на нивото на очите на събеседника си, например като седнете.

2.2. Общи правила
- Преди да пристигне събеседника ви, осигурете подходяща подредба в помещението, за да има достатъчно място за придвижване на човек с инвалидна количка.
- Когато имате среща с човек на инвалидна количка, е добре да не слагате стол на мястото, където искате той да застане. Имайте предвид, обаче, че понякога хората, които използват инвалидни колички, могат да поискат да се преместят от количката на стол.
- Когато предлагате да държите палтото или чадъра, недопустимо е да искате бастуна или патерицата на човека, освен ако изрично не сте помолен за това.
- Не се опитвайте да местите или бутате количката, без да са ви помолили за това или без предварително да обясните причината и намерението си.
- Когато забележите, че човек, който ползва инвалидна количка, не се придвижва сам, е по-добре да не му подавате тежки предмети (папка, телефон) в ръцете.

3. Когато общувате с човек без слух или който ползва слухов апарат
3.1. Етикет при запознаване и разговор
- Най-добре е в началото да оставите събеседника ви да ви упъти за начина, по който най-добре може да бъде осъществено общуването. Например с четене по устните, жестомимика или писане на бележки.
- Когато искате да привлечете вниманието на човек със слухово увреждане, докоснете го по рамото или махнете с ръка в полезрението му.
- Говорете директно на събеседника си, дори и да присъства преводач. Винаги осъществявайте зрителния контакт с човека с увреждане, а не с преводача.
- Ако събеседникът ви чете по устните, застанете директно пред него, говорете ясно и с нормална бързина. Понякога може да се наложи да опростите изреченията си и да използвате мимика и жестове.

3.2. Общи правила
- Добре е да не говорите дълго без прекъсване, преди да се уверите, че събеседникът ви е разбрал всичко, особено в случаите, когато се използва четене по устните.
- Не е добре да крещите на човек със слухово увреждане, викането изкривява звуците, възприемани от слуховия апарат, и пречи на разчитането по устните.

4. Когато общувате с човек с ментални увреждания
4.1. Етикет при запознаване и разговор
- Водете разговора максимално естествено. Повтаряйте и задавайте въпроси, когато се налага за да има яснота.
- Винаги давайте време на събеседника си да ви каже спокойно всичко, което иска. Старайте се да не довършвате думите вместо него.
- Когато е необходимо, задавайте кратки въпроси, които изискват кратки отговори или може да им бъде отговорено само с поклащане на глава.

4.2. Общи правила
- Добре е да не подценявате капацитета на човек с ментално увреждане. При определени увреждания се срещат фокусирани умения и знания.
Препоръчително е предварително да се осведомите за типа ментално увреждане на човека, с който ще имате контакт, защото при различните типове ментални увреждания има разлики в начините на възприятие и реакциите на човека. А, както знаем, това са определящи фактори на поведението.