University of Richmond, САЩ сп. Образование и специализация в чужбина
Завършила съм 79 СУ "Индира Ганди" в ж.к. Люлин, София. До 12 клас нямах намерение да кандидатствам в чужбина, затова започнах да правя проучвания в тази насока сравнително късно ­ след като завърших средното си образование. Към University of Richmond ме насочи една моя съученичка, чиято сестра учеше в него. Трябваха ми две години, за да избера университети, в които да кандидатствам, да събера всички сведения и да се подготвя за изпитите. През това време работех като доброволка към МФ "Св. Св. Кирил и Методий" и имах възможност да ползвам каталозите и учебниците в Информационния център. Добрите университети в САЩ изискват SAT I над 1250 точки и SAT II поне по два предмета. Избрах специалност Computer Science, за която SAT II математика беше задължителен изпит. По принцип много се държи и на втори западен език. Тъй като моят английски не беше на много добро равнище, наложи се да ходя на частни уроци. Явих се на тестовете и крайните ми резултати бяха: TOEFL ­ 587, SAT I ­ 1390, SAT II Math IC ­ 770, SATII Math IIC ­ 600, SATII Spanish ­ 740. За да имам повече възможности, кандидатствах в около 20 учебни заведения. Тъй като резултатите ми от тестовете не бяха особено високи, наблегнах на страничните си дейности и изпратих до университетите мои рисунки, есета, препоръки, изброих някои извънучилищни занимания, едно от които беше работата ми във фондацията. Пълна стипендия ми предложи само University of Richmond. Университетът се намира в щата Вирджиния, на юг от Вашингтон. Климатът там е нещо средно между този в България и Гърция, но е много влажно, а през лятото е доста горещо. Richmond е независим частен университет. Всяка година той приема около 6000 студенти в три висши училища: Училище по естествени и хуманитарни науки, Училище по бизнес и Училище за лидери. Предлагат се най-различни специалности: естествени и хуманитарни науки, компютърни науки, история, философия, политология, икономика, бизнес. Над 90% от завършилите бакалавърска степен продължават обучението си за магистърска и докторска степен. Richmond са завършили 10-15 българи, които сега се занимават с бизнес или продължават обучението си в докторски програми по естествени науки, езици, математика, биологически науки и международни отношения. В момента в Richmond учат 6 български студенти.

Стипендиите, които университетът предоставя, са най-различни. Когато кандидатствах, посочих за коя точно подавам документи. За чуждестранни студенти се отпускат над 100 стипендии. Ето някои от тях:
• Oldram Scholars ­ пълна стипендия, която покрива таксата за обучение и разходите за живот;
• Ethyl and Albemarle Science Scholarship ­ пълна стипендия, предназначена за студенти по физика, химия, компютърни науки и математика. Аз кандидатствах за нея.
• International Students Scholarships ­ варират и като сума, и като брой.

Срокът за подаване на документи за финансова помощ е 15 декември.

Когато кандидатствах за стипендия, попълних формуляра на университета и стандартния формуляр за чуждестранни студенти. Представих проект, който бях правила на компютър. В училище специалността ми беше компютри, така че просто изпратих дипломната си работа и явно тя оказа голямо влияние върху решението на приемната комисия.

Сега съм в трети курс, специалност компютри, испански и немски език. Преди началото на втората учебната година посетих двуседмичен курс по компютри, който ми даде право да работя в компютърните лаборатории на университета. По принцип пакета финансовата помощ, която получавам, не изисква работа в кампуса, но въпреки това през лятото работих на 4 места ­ в библиотеката, в компютърните лаборатории, в две големи оранжерии, където се грижих се цветята на един професор и в архива. От втората година работя върху изследователски проект съвместно с професор.

След двете години в Richmond мога да кажа, че разликата между американските и българските учебни заведения е голяма. В американските университети обучението е много интензивно през цялата година, няма сесии. Непрекъснато се държат тестове, правят се контролни, презентации, а накрая на всеки семестър има изпити. Крайните резултати са сума на оценките за работата през целия семестър.

Винаги съм се чудила на мои познати, когато са казвали, че искат да учат само в хубав и престижен университет или колеж. Какви предимства имат пред по-малко престижните? Нашите професори твърдят, че в университетите, които водят в ранг-листите, преподават асистентите на професорите, които се обучават в магистърските и докторските програми, защото самите професори са заети с различни странични дейности като участие в конференции и семинари, а това понижава качеството на обучението.

Когато постъпвах в университета трябваше да посоча какви курсове искам да посещавам. Тъй като не намерих испански, реших, че ще започна да изучавам немски. По-късно разбрах, че мога да запиша и испански и така немският ми стана втори език. За мен това бе едно предизвикателство ­ да успея да се справя с два чужди езика (освен английския). Професорът по немски още от първия час започна да говори само на немски и не позволяваше да се каже и дума на английски. Обясняваше думите единствено с мимики и жестове, правеше се например на куче, когато искаше да онагледи думата "куче". Веднъж едно момиче каза нещо на английски. Тогава той изсипа нещата от чантата й, a след това я нахлупи на главата й. Странен метод на преподаване, стигащ до крайности. За една година нито веднъж не го чух да проговори на английски.

Професорът по испански пък ни говореше предимно на английски, особено като обясняваше граматиката, а на испански произнасяше думите ужасно бързо. В южните щати испанският е много разпространен, затова той е най-преподаваният език в нашия университет. Испанският се смята за лесен, а немският, китайският и руският например за американците са трудни езици. Учителят по немски ме убеждаваше да взема и руски като език, защото съм го изучавала 5 години в училище ­ до 8 клас, но аз реших, че това ще ми дойде твърде много.

Всеки семестър имаме задължителни предмети, по които трябва да положим изпити. Благодарение на стипендията, която получавам, съм освободена от някои, но трябва да изучавам например световна литература. Моите колеги учат още математика, астрономия и други предмети.

Когато работех в канцеларията имах възможност да разгледам дипломите на завършващите. Направи ми впечатление, че около 90% от студентите в Richmond изучават бизнес, но никъде не срещнах моята комбинация от специалности. Бих искала като се дипломирам да стана преподавател.

Живея с американка, която е от Ню Джърси, но се премести със семейството си във Вирджиния, за да плаща по-ниска такса. Когато студентът е жител на щата или един от родителите му е учил в същия университет, може да ползва редица преференции. Вече свикнах с американските порядки, но това, с което никога няма да свикна, е храната ­ висококалорична, с изкуствен вкус.

Преподавателите в Richmond много се радват на чуждестранните студенти, защото са по-различни от останалите. Учителят по история например ни обожава ­ като влезе в час проверява по списък присъстващите и започва да разпитва чуждестранните студенти ­ от къде сме, какво сме преживели, какви са обичаите и правилата в родината ни. Служителите от международния офис живо се интересуват от България и ме питат как изглеждат градовете ни, имаме ли коли, къщи, телевизори, компютри. Повечето американски студенти обаче са резервирани към чужденците и не се държат така свободно. Питам се също как ли възприемат това, че професорите ни обръщат повече внимание, отколкото на тях. Освен американци, основно от Ню Джърси, колегите ми са индийци, японци, руснаци, немци, датчани, австралийци и др.

Office of Admission
28 Westhampton Way
University Of Richmond, VA 23 173
richmond.edu

Срок за кандидатстване
:
• 15 ноември 2003 г. - Ранен есенен прием
• 15 декември 2003 г. - Основен прием
• 15 януари 2004 г. - Ранен зимен прием
• 15 януари 2004 г. - Основен прием

Такса за обучение - $22 500
Разходи за живот - $4 730

• 67% от студентите в University of Richmond, Virginia, получават някакъв вид финансова помощ
• 2001/2002 г. - максимален финансов пакет: $14 145
• 2001/2002 г. - максимална социална помощ: $10 840

Информация за финансова помощ: Scholaroffice@richmond.edu

Формуляри за финансова помощ: fafsa.ed.gov

Апликационни форми: richmond.edu/admissions/undergraduate






Назад Изпрати на приятел
Коментари (3/3)
Milki4 2010, 8 март 16:13
Какво значение има къде е университета .... била ли си в оксфорд като град изцяло направен за образование ??? извън големите градове е и кво ?? важно е нивото на образование , таксите, стипендийте разбира се , и след това най-важната част за мен поне е колко процента от завършилите си намират работа и на каква заплата , това разбира се е организирано само в по големите университети и този университет до колкото знам е доста добър :)
Koko 2010, 8 март 15:58
Не мога да разбера какво се жалваш?!?! Тази статия е от 2003 година!!!
галина недиалкова 2010, 7 март 01:22
Вие сте ненормални в сащ изобщо не ме питат дали имам кола живяла съм 8г.в Вашингтон и хората са доста информирани. А ричмонд е едно село кой ще отиде от цивилизацията да живее там? В България е 10 х по-добре отколкото там. Кво зарибявате хората? Ей за пари ще затриете и майките си.
Личен коментар:
От:
Коментар:
Правила