Времената се менят, нравите – не, е казал народа. Е, аз не мисля така. Не и когато поговорката засяга пазара на труда и реалността, в която живеем. 

Възхвала на стоте лекарстваДигиталното ни и реалното ни Аз отдавна са се прелели в едно, а Google и Facebook постепенно се превърнаха в универсалната търсачка. Модерният подбор на кадри се промени изцяло и премина от ерата на вестниците за обяви към ерата на сайтовете та до социалните мрежи в наши дни. Съвременните „хедхънтъри“ прекарват по-голямата част от работния си ден, разглеждайки профили в LinkedIn и Probook, а служителите вече имат възможността с едно CV в LinkedIn да кандидатстват по всички обяви за работа, независимо в кой сайт са публикувани. Унифициран, удобен и лесен модел на работа.

Сигурна съм, че вече имате регистриран профил във Facebook. А в LinkedIn, Twitter, Probook или Google+? Знаете ли как да ги използвате, за да си намерите нова или по-добра работа?

Проучете пазара
Проучването. Това е първата стъпка, която трябва да предприемете преди да започнете да си търсите работа. Разгледайте корпоративните сайтове на поне десет от работодателите, които привличат вниманието и интереса ви. Няма значение дали те имат обявени свободни работни позиции в момента. Просто ги проучете. През сайтовете ще имате възможността да откриете профилите им в социалните мрежи – имат ли такива или не, как ги управляват, по какъв начин комуникират с потребителите си. Какъв е техният имидж онлайн?

Моля, никога не се предоверявайте прекалено на коментарите в социалните мрежи и сайтовете – често огорчени служители пишат неща, които не е задължително да отговарят на действителността, за да си „отмъстят“ на работодателя си, а не винаги вината е едностранна. Четете между редовете, опитайте се да разберете дали позитивните коментари са искрени, има ли ги, кога и кой ги е написал.

Започнете да следвате компаниите в социалните мрежи. Отделете си няколко седмици и наблюдавайте отстрани поведението им. Не забравяйте, че социалните мрежи са възможност компаниите да покажат истинското си лице, да разкрият подробности „от кухнята“, да разкажат повече за екипа и проектите си. Това ще ви даде възможността да усетите духа на компанията и да решите дали бихте се чувствали комфортно като част от екипа й.

Установете контакт
Ако вече сте прекарали няколко седмици, наблюдавайки компаниите в социалните мрежи, вие вече сте запознати с темите, които се обсъждат – използвайте възможността. Социалните мрежи са територия за свободна комуникация. И това им е най-хубавото. Можете да започнете разговор или да се намесите в такъв, без това да се счете за акт на нелюбезност. Напротив, използвайте възможността, за да разкриете своите най-силни страни. Демонстрирайте своята експертност, своя потенциал, нещата, които ви отличават, качествата, които ще ви направят най-ценното попълнение към екипа им.

Вероятно е след няколко дни част от компаниите ви в списъка да отпаднат, защото очакванията ви ще се разминат с действителността. Вероятно е да не получите желаното предложение веднага. Не се отказвайте! Ако знаете, че това е вашата компания и вашия екип, не се отказвайте. Говорете с тях, пишете им, бъдете експерта.

Бъдете проактивната страна и им докажете, че точно вие сте липсващият елемент на звеното.

Facebook
Facebook е най-голямата и най-популярната социална мрежа. Имайте го предвид. Това е първото място, където потенциалният ви работодател ще погледне, за да научи повече за вас, когато започне да ви проучва. Махнете голите снимки, махнете снимките от купони с приятели, махнете всичко, което би ви дискредитирало или би повлияло негативно на имиджа ви.
Същото важи за езика, с който комуникирате на стената си с приятелите – избягвайте нецензурните думи. Мислете по три пъти преди да публикувате статус или снимка, независимо дали е ваша или споделена в мрежата. Ще имате точно един шанс, за да направите добро първо впечатление – използвайте го умело.

LinkedIn и Probook
И LinkedIn, и Probook са професионални социални мрежи. Probook е български проект, пригоден за особеностите на нашия пазар и компаниите, които оперират тук. И двете са задължителни за всеки експерт с амбиции за кариерно развитие. Три са основните правила, които трябва да спазвате, за да постигнете желания успех в професионалните социални мрежи:
  1. Попълнете всички данни в профила си – образование, езици, стаж, професионални компетенции, всичко което ще помогне на работодателя да се запознае с професионалния ви профил.
  2. Възползвайте се от препоръките. Безспорно най-силният коз на социалните мрежи са препоръките, които ваши бивши работодатели и колеги могат да оставят за вас – поискайте им ги. Вие също пишете подобни, когато ви помолят. Вероятно е професионалната препоръка в някой от социалните ви профили да се окаже решаващ критерий при избора на кандидати, които да бъдат поканени на интервю.
  3. Участвайте в професионалните групи и мини-общности. И двете социални мрежи поддържат малки, специализирани общества, основани на общи интереси, в които експерти по браншове обсъждат горещи теми и водят дискусии. Възползвайте се и от тази възможност да демонстрирате своя професионализъм.
Twitter
Много от компаниите публикуват своите обяви за работа в Twitter, следете ги. В Twitter профила на @JobTiger също ще откриете последните обявите за работа, публикувани в сайта www.jobtiger.bg.

Нестандартни методи и похвати
Можете да „предизвикате“ работодателя си, като публикувате своя обява, че си търсите работа в Google AdWords или Facebook. В България подобна кампания до момента е реализирана веднъж - в LinkedIn. Ако искате да привлечете вниманието и се чувствате уверени, защо да не разчупите статуквото? Ще ви забележат, гарантирано.