Нетрадиционни подходи за подбор на персоналПроцесът на подбор на нови служители може да се окаже мъчителен и неефективен, както за кандидатите, които се мъчат да бъдат забелязани още при подаване на автобиография и мотивационно писмо, така и за специалистите по подбор, които имат за задача да преровят и открият „диамантите” сред купчините получени документи.

Понякога обаче в компаниите се случват чудеса и биват изпробвани нестандартни и креативни техники за подбор, чрез които резултатите надминават предварителните плахи надежди и ентусиазират всички служители.

В блога на brazencareerist открихме няколко такива подхода, които са дали положителни резултати при търсенето на „точния” човек.

Фирма К.Г. е организирала подбор за позицията „Старши специалист по резултатност” (chief results officer или както ви хрумне да преведете позицията) и е публикувала обява, дълга 4 страници, с изричното изискване кандидатите да не изпращат автобиографии. Вместо това заинтересованите е трябвало да отговарят на въпроси, свързани с културата, живота, амбициите и мотивацията си, забавлението и всякакви други. Естествено, 45-те от кандидатите, които са подали и автобиографията си към въпросника, са били дисквалифицирани и не са стигнали до интервю.... Нещо като да си прережеш сам клона, на който седиш.

Консултантската компания I.R.L. получила близо 1200 кандидатури за деветте обявени от нея позиции. Какво направили те? Поканили всички в някаква къща. От 1200 кандидати дошли само 400. В този случай „поканата за среща на живо” свършила голяма част от селекцията на документите. По нататък сценарият се е развил отново нетрадиционно – на първия етаж на къщата кандидатите са се смесили с хората от компанията в неформална обстановка, а на втория етаж са били проведени интервюта с всеки дошъл. По 5 минути на човек. Малко прилича на приказката за точното време, на точното място.

Google: ако и очакванията към такава компания да са за някакви космически и нечувани технологии за подбор, те са избрали просто средство – билборди в две големи области, със сложни математически задачи, считайки, че всеки, който може да ги реши е подходящ за работа при тях. С други думи богатият на бедния не вярва ...

Известна модна компания S.H. се нуждае от Full Time Fabulous Fashion Blogger. Залогът е голям – освен работата, избраникът ще получи шестцифрена заплата от 100 000 долара месечно, апартамент в Ню Йорк и една купчина пари за харчене за дрехи. Изискванията са скромни – кандидатът да е луд по модата и да е на „ти” с писането. Кандидатстването става с регистрация на сайт и изпращане на видео, обясняващо защо вие сте КАНДИДАТЪТ. Журито, съставено от членове на компанията, избира девет видео материали по субективни критерии, а публиката избира десетия. Не много честно, но пък забавно и евтино – както за компанията, така и за хората, ориентирани към журналистическа кариера.

Е, ако не става с малко пари, става с много ... Панаир на суетата.

Нетрадиционни подходи за подбор на персонал Когато уеб компанията решила, че е време да пусне обява за офис мениджър, вместо стандартния лист със задължения и изискавания от типа „такъв софтуер, онакъв опит, еди какъв си екипен играч” и т.н., компанията публикувала всички 26 неща, които този човек щял да прави през седмицата, ако бъде нает. Буквално. И въпреки, че са получили много кандидатури, са избрали човек, който е споделил колко много обича да прави тези неща и как не иска да се развива или расте в компанията, като голяма част от другите кандидати.

Авиокомпания S. по време на групово интервю пита кандидатите как използват чувството си за хумор, за да намалят напрежението в дадени ситуации. Този подход е част от цялостната политика на компанията да търсят хора с определен манталитет и отношение към хората и живота, а не отличници, с добре подготвени документи. Компанията е добре известна с ексцентричните си подходи в търсенето на персонал.

Разбира се, може да се намерят и много други примери за нестандартен подход в подбора на персонал и изграждането на работодателски имидж на пазара на труда. По-интересното е да чуем и вашия опит в такива ситуации. Пишете ни вашата история, ако сте попадали на по-нетрадиционен начин за намиране на подходящи служители.


------------------
По материали на Татяна Крисчън