Често вземането на решение да се захванем с нещо съвсем различно от това, което сме правили до момента, поражда в нас притеснение, несигурност, дори страх от неизвестното. Макар да знаем, че обстоятелствата са на наша страна, винаги около нас витае въпроса "Ако,...".

Стъпките, които предприемат хората, решили да сменят професионалното си амплоа, много често са плахи; редовно дори се случва няколко пъти да сменят тактиката и начина, по който се опитват да наложат новото си развитие. Но това не бива да притеснява никого, защото е напълно нормално. Онова, което стои в основата на смяна на кариерата и трябва да е от първосигнална важност за всеки, решил да започне нещо съвсем ново, е целта. Тоест, какво искаме да постигнем и какво смятаме, че то ще ни донесе след това. Ако вложим достатъчно постоянство в осъществяването на поставените цели, със сигурност няма останем разочаровани от себе си.

Едни от най-често задаваните въпроси, относно това дали да сменим кариерата си или не, са:

Смяната на кариерата ще намали ли значително нашите приходи и ще повлияе ли сериозно върху възнаграждението ни?
За да можем да си дадем реалистичен отговор на този въпрос, преди това трябва да:
  • Направим проучване как професионалистите извличат полза от тази област. Дали те в миналото си са имали разностранни занимания и дали са сменявали съществено областите на своето развитие. Притежават ли специфично образование или професионална степен? Какво правят, за да разширят задълженията си, така че да печелят повече? Удачен пример, да речем, е следния: съседът ви се занимава с грънчарство, освен да изготвя готова продукция, той е започнал да дава уроци по този занаят.
  • Преценим колко време, труд и усилия трябва да вложим, за да си осигурим приличен и достатъчен доход. Това правило оказва силно влияние именно в професиите, където част от заплатата се получава под формата на бонус или комисионна. Например, има разлика дали ще продаваме недвижими имоти или бързоообортни стоки.
  • Преценим дали разполагаме със спестени пари, с които да можем да разполагаме свободно, така че да покриваме ежедневните си и задължителни разходи, докато не започнем да вземаме достатъчно. И също, дали можем да оптимизираме разходите си за живот.
  • Преценим дали опитът, който имаме до момента и уменията, които сме развили на предишната си работа, са приложими и в новата сфера на дейност; най-вече дали работодателите ще гледат на него като на предимство пред останалите кандидати, които нямат никакъв опит. Много често се случва един работодател да предпочете да наеме човек без опит с цел да го научи и моделира според своите предпочитания, отколкото да се опитва да промени служител с вече изградени работни навици, но в друга среда.
Имаме ли нужното образование или професионална степен?

Някои професии просто изискват специфични знания и конкретно успешно завършено образование. Без тях просто е невъзможно да се заемем със съответната работа. Но ако все пак сме решили да се развиваме в тази област, какво ще ни коства, за да постигнем целите си? Ако не разполагаме с достатъчно време и не желаем например да запишем бакалавърска степен по дадена специалност, има ли професия, която да се доближава до избраната и да изисква по-малко знания, постижими за година в сертификационна програма или допълнителна специализиция?

Нормално е, когато сменим префесионалната си област, да започнем работа на по-ниска позиция. Веднъж влезли в областта обаче, не трябва да спираме да следим какви конкретни умения и знания трябва да придобием, за да се развиваме успешно. Освен това трябва да започнем да трупаме професионални и бизнес контакти с хора, които имат далеч по-солиден опит, с цел да се учим от тях. Това, разбира се, включва и ежедневно преглеждане на специализирани блогове, списания, статии, за да черпим актуална информация.

Ако се колебаем между една и повече професии?

Когато мислим за кариерата си и за това с какво точно искаме да се занимаваме, няма правило, което да ни подчинява да изберем конкретна професия. Така например, ако интересите ни са в областта на маркетинга, имаме опция да варираме. Веднъж може да работим в маркетингова агенция и да продаваме маркетингови решения или да правим маркетингови проучвания, друг път да развиваме собствени маркетингови идеи и стратегии. Макар че тези професии са в една област и имат общо помежду си, те се и различават съществено. При последната се изискват много повече знания и опит, тъй като тя е креативна работа. Докато първата работа е по-оперативна и включва предоставянете на готов продукт или услуга с цел осъществаване на продажба.

Затова и съвета на специалистите е по-скоро не да се съсредоточим върху конкретна професия, а да разберем коя професионална област най-много ни допада. И макар да не сме от хората, които почти ежегодно променят или позицията си или компанията, едва ли ще ни се наложи да работим цял живот едно и също нещо. Важното е, че знанията, които ще имаме впоследствие в дадена област ще допринесат за по-широк избор от възможности за кариерно и професионално развитие.