В последната година много хора останаха без работа, много компании преустановиха работа или замразиха подбора на персонал, безработицата се увеличава непрекъснато. На пазара на труда в момента има много повече свободни специалисти и за едно място се борят повече кандидати. А свободните позиции са все по-малко.

От месеци кандидатите се оплакват, че кандидатстват по всички обяви в техния сектор, отговарят на всички изисквания, а никой не им се обажда и не ги канят дори на първо интервю.

Отговорът е много прост:
В момента по една обява за работа се получават между 100 и 1000 автобиографии, в зависимост от позицията. А когато един специалист "Човешки ресурси" получи над 100 автобиографии, той няма физическата възможност, камо ли желание да прегледа всички. Освен това, в повечето случаи на 20-25-тото CV той вече е открил своя фаворит.

Сега в търсенето на работа има нови правила: не печели този, който е най-квалифициран, а този, който изпрати най-бързо документите си. Конкуренцията е 10 пъти по-голяма от преди.

Как да излезем от този омагьосан кръг и да победим конкуренцията:
  1. Кандидатствайте само по позиции, които поне 90 % отговарят на вашия опит, образование и очаквания. Четете внимателно изискванията и кандидатствайте, само ако изцяло отговаряте на профила. Масово явление в момента е, че от 200 кандидати, само 10 отговарят изцяло на изискванията на работодателя. Няма смисъл да губите, и своето време, и времето на други, само заради олимпийския принцип.
     
  2. Не разчитайте само на обявите за работа. В момента голяма част от фирмите назначават повече препоръчани кандидати, а не кандидатствали директно по обяви, защото нямат време за разглеждане на кандидатури, имат доверие на досегашните си служители, партньори и приятели и им излиза по-евтино. Затова нека всичките ви приятели и познати знаят, че си търсите работа, потърсете в социалните мрежи стари съученици, колеги или бизнес партньори.
     
  3. Направете си публична автобиография, за да се възползвате от агенции за подбор. Позициите, за които се прави подбор, не винаги присъстват като обява в някой сайт. Ако нямате публична автобиография, специалистите подбор няма да разберат, че съществувате като квалифициран специалист на пазара на труда. Можете да използвате социалните мрежи като канали за намиране на работа. Никога не се знае от къде ще дойде най-добрата оферта и кога и как ще бъдете забелязани.
     
  4. Направете си регистрация в сайт за предлагане на работа (например www.JobTiger.bg) и активирайте услугата "Помощник". Чрез нея ще можете да получавате конкретни обяви по email, веднага след като са публикувани и няма да има шанс да ги пропуснете.
    Има доста компании, които по определени причини не публикуват обяви за работа, а когато имат свободна позиция, използват "Търсене на кандидат", т.е предпочитат да разглеждат публичните автобиографии. Възможността такъв тип работодател да ви се обади директно и да ви предложи работа не е за подценяване.
     
  5. Проучвайте компаниите, преди да кандидатствате. Вижте с какво се занимават, колко служители имат и къде се намира офиса им. Няма смисъл да изпращате документи на фирми, които се намират далеч от дома ви, а вие изрично не искате да пътувате по 2ч. всеки ден.
  6. Записвайте си всички позиции, по които сте кандидатствали. Прави много лошо впечатление, когато ви се обадят за интервю, а вие не помните, че сте кандидатствали и не знаете нищо за фирмата. Опитайте се да запомните повечето от кандидатурите си и за всеки случай си водете списък, за да реагирате адекватно.
     
  7. Когато ви поканят на интервю... Няма нужда да споменаваме, че трябва да се погрижите за външния си вид, да не закъснявате за уречената среща и т.н. Всички знаем, че има определени въпроси, които всеки мениджър "Човешки ресурси" задава на кандидатите. Толкова често сме чували тези въпроси, че си мислим, че можем да отговорим на тях дори и насън.

    Но дали отговаряме по най-добрия начин?
    Много хора говорят доста неясно за това как биха били най-подходящия кандидат за позицията, как работата звучи много интересно или защо се възхищават на компанията. Обаче мениджърът "Човешки ресурси" иска да чуе повече.
    Когато отговаряте на въпроса "Защо искате да работите за нашата компания?", говорете конкретно. Можете да кажете, например, че сте въодушевен от последното проучване на компанията или че много ви допада социалната й политика. Детайлен и ясен отговор ще покаже на интервюиращия, че наистина сте заинтересован от фирмата и конкретната позиция, а не търсите каквото и да е, само да има заплата на края на месеца. Едновременно с това вие показвате, че сте направили проучване за компанията, в която отивате на интервю и че сте сериозен кандидат.
    В крайна сметка, мениджърите "Човешки ресурси" слушат по цял ден едни и същи отговори. Така че, разграничете се от останалите с различни отговори, които показват истинското ви "Аз".

    Когато дойде вашия ред да задавате въпроси - възползвайте се. Много хора се притесняват да задават въпроси, за да не изглеждат нахални. Всъщност вашите въпроси показват, че сте се подготвили за интервю и сте проучили предварително компанията, в която кандидатствате. А това от своя страна говори за вашата мотивация за работа - нещо изключително ценено от всеки работодател.
    "Какви са трудностите, с които се сблъсква вашата компания в момента?" е един прекрасен въпрос, който може вие да зададете по време на интервюто. Истината никога не е толкова хубава, колкото ще ви я представят. Все пак се опитват да ви спечелят и винаги ще ви покажат нещата по-хубави, отколкото са. Но все пак техния отговор ще ви наведе към някои заключения или ще ви даде насоки за ново проучване на компанията.